Vurdering av sluttprodukt

Lektor2-opplegg avsluttes ofte med at hver elevgruppe holder en felles presentasjon eller leverer et felles sluttprodukt. I denne situasjonen kan det være vanskelig å få nok informasjon om enkeltelevers måloppnåelse.

For å ha en bedre oversikt over hva den enkelte elev har bidratt med, kan læreren be elevgruppene levere en beskrivelse av hvem som har gjort hva underveis i opplegget (i form av logg e.l., se Vurdering underveis).

Et annet tips er å gi elevene en liste med spørsmål i oppstarten av Lektor2-opplegget, og fortelle dem at dette er spørsmål som kan bli stilt under presentasjonen til slutt i arbeidet. Spørsmålene kan bidra til:

  • å vise elevene hva de må fokusere på underveis i prosessen
  • å synliggjøre elevenes fagspesifikke forståelse og forståelsen av naturvitenskapelige tenkemåter og praksiser
  • å aktivere de andre elevene som publikum – de kan selv bruke listen til å stille spørsmål og kan sammenligne egne resultater med andres

 

Eksempel på spørsmål til presentasjon:

(fyll ut ... med det som er aktuelt for ditt opplegg)

Om oppdraget:

  • Hvorfor tror du dette oppdraget er viktig for partneren/samfunnet?
  • Hvorfor antok du at … ?
  • Hvordan stemte antakelsene dine?
  • Hvis du skulle løst oppdraget på nytt – er det noe du ville gjort annerledes?

Om fremgangsmåten:

  • Hvordan gjorde du … ?
  • Hvorfor gjorde du … ?
  • Hva var variablene dine?
  • Hvilke variabler endret du underveis?

   Om dataene og forklaringene:

  • Hva observerte du?
  • Hvorfor gjorde du disse målingene?
  • Hva er beviset ditt for at … ?
  • Hvorfor tror du … ?

   Andre spørsmål:

  • Kan du forklare mer om … ?
  • Hva mente du med … ?
  • Hva har du lært om …?
  • Hvilke nye spørsmål har du nå?

 

I tillegg kan dere lage spørsmål til enkeltelever basert på informasjon dere samler inn underveis i gjennomføringen av undervisningsopplegget.