Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Passer for
  • ungdomstrinn 8-10
  • matematikk ungdomstrinnet

Montering av elektriske apparater

Skolen samarbeidet med Harstad elektro om tema elektrisitet. Elevene fikk to ulike grunnkurs: Loddekurs og plastknekkerkurs. Etter gjennomførte kurs laget elevene en vannsølmåler og en ringeklokke. Fagpersoner fra Harstad elektro kom på besøk til skolen. De presenterte bedriften, utdanningsforløpet til en elektriker og viste frem prosjekttegninger. Deretter veiledet fagpersonene elevene i arbeid med å designe og bygge biler av samme materialer som elevene hadde brukt til ringeklokkene. Til slutt skulle elevene, under veiledning fra samarbeidspartneren, montere en sluttet krets på en plate. Ekte ledninger, spotter og dimmere ble brukt.

Gulvet tas i bruk når elevene tester om de har loddet riktig © Stangenes skole Gulvet tas i bruk når elevene tester om de har loddet riktig © Stangenes skole

 

Ringeklokke til elevenes rom hjemme © Stangenes skole Ringeklokke til elevenes rom hjemme © Stangenes skole

 

 Montasjen Montasjen "Lys og lampe" © Stangenes skole

 






























Aktuelle hovedområder i læreplanen

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 10. årssteget
    • Måling

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
    • Teknologi og design
Publisert 06. jan. 2014 - Sist endret 23. aug. 2017.

Ekstern partner